influencer-sztarok-felelossege-egyetemistak-magazinja

Sztárok, celebek, influencerek – Felelősségük a társadalom formálásában

Sztárok, celebek, influencerek, youtuberek, hírességek. Meghatározó személyiségek, akiket nap mint nap látunk a TV képernyőkön, hallunk róluk a médiában, és akiknek az olykor megbotránkoztató magánéletéről olvashatunk a különböző bulvárlapok hasábjain. Személyek, akiknek sokkal nagyobb a befolyásuk, és akik talán sokkal nagyobb hatással vannak a mai fiatalokra, sőt még magára az egész társadalomra is, mint ahogy azt mi vagy ők maguk gondolnák. Vajon ezt a kezükben lévő hatalmat megfelelően használják fel? Vagy egyáltalán hogyan lehetne ezt jól felhasználni? Elmélkedjünk el ezen egy kicsit.

Mai digitalizált világunkban már szinte az egész életünket az online térben éljük, azon belül is az olyan közösségi oldalakon, mint például a Facebook, az Instagram vagy a Twitter, ezekről az online platformokról tájékozódunk a különféle közéleti eseményekről, új termékekről és a világ híreiről. Kiváltképpen igaz ez a mai fiatalokra, akik már abszolút ezeket a felületeket részesítik előnyben szemben a TV-vel, a rádióval vagy a nyomtatott sajtóval. Ezekhez a megváltozott körülményekhez alkalmazkodtak a cégek és az ismertebb személyek is, hiszen ma már minden vállalatnak vagy ügynökségnek, de még a közszereplőknek is van külön facebook vagy instagram oldala, ahol megoszthatják gondolataikat és nézeteiket, ahová képeket és videókat rakhatnak föl magukról abból a célból, hogy megmutassák a követőiknek, hogy éppen milyen programokon és eseményeken vettek részt. A gazdagabb sztároknak pedig lehetőségük adódik azzal dicsekedni és büszkélkedni, hogy éppen milyen új luxusélményben volt részük aznap, mi pedig irigykedve és bosszankodva ugyan, de azért adunk nekik egy „like”-ot. Esténként pedig azért a TV-ben is megnézzük a kedvenc valóságshownkat, amiben igénytelen bohóckodást láthatunk, közben pedig eszünkbe sem jut, hogy az ilyen műsorokkal mennyire elbutítanak minket és az egész társadalom értelmi és érzelmi intelligencia szintjét szépen lassan lezüllesztik. Persze senkit sem szeretnék megbántani vagy ledegradálni, aki ezeket nézi, de én valahogyan mindig is kínosan éreztem magam, amikor valamelyik ehhez hasonló műsorban a műsorvezető elkezd egy amerikai showman módjára táncikálni vagy énekelgetni és úgy gondolom, hogy ez a jelenség hosszútávon káros hatást fejthet ki. Akiknek viszont nagyobb befolyás van a kezükben a social media jelentőségének köszönhetően, azok leginkább az influencerek.

influencer-sztarok-felelossege-egyetemistak-magazinja 2

Influencerek

A közösségimédia-influencerek (vagy véleményvezérek) meghatározásuk szerint olyan tartalomkészítők, akiket a közösségi médián sok aktív, érdeklődő felhasználó követ, ezt pedig úgy érik el, hogy rendszeresen jó minőségű, érdekes, informatív, vagy épp szórakoztató tartalmakat készítenek és osztanak meg valamelyik (vagy több) közösségi hálózaton. Ha pedig kialakult a közvetlen kapcsolat, akkor a követők adni fognak a véleményére, bízni fognak benne, vagyis ha ő fog ajánlani egy terméket, vagy ha arról beszél, hogy számára mennyire bevált azt adott sminktermék vagy üdítő, akkor szívesebben fogják azt a terméket megvásárolni. Az egyes márkák és cégek éppen ezért szívesen keresik fel ezeket az influencereket, hogy szponzorálják őket, cserébe pedig rajtuk keresztül fogják eljuttatni marketingüzeneteiket a célközönséghez. Mi pedig ezt olykor szívesen is vesszük, hiszen a kedvenc influencerünkre támaszkodva könnyebben tudunk dönteni a megfelelő márka vagy termék kiválasztásakor. De honnan tudhatnánk, hogy az igazat halljuk-e? Vajon felmerül egyáltalán bennünk a kérdés, hogy mi van, ha amit az adott videóban hallunk a termékről, mind hazugság? És máris itt van az első felelősségi faktor, ugyanis minél többen követnek valakit, annál nagyobb a felelőssége az illetőnek, annál nagyobb a súlya a mondatainak.

Kiemelném, hogy én nem magában a fizetett tartalomban és a szponzorációban látom a problémát, hanem hogy némely esetben már nem is beszélhetünk igazán tartalomról, csak egy egyszerű reklámról, és nagy különbség van a kettő között, hiszen a fizetett tartalomnál a tartalom még lehet nagyon érdekes és informatív is, és ha emellett ott van még az oldalon egy reklám/hirdetés, az senkit sem fog zavarni annyira. Napjainkban a fiatalok nagyon sok ilyen influencert és youtubert követnek és nézik a videóikat, mondhatni ezeken a tartalmakon szocializálódnak, és sok esetben még talán inkább az ő véleményükre is adnak, mint mondjuk a családjukénak. Hiszen az a „menő”, a „trendi”, amit ők csinálnak, azokat a ruhákat kell hordani, amit ők, ha az éppen uralkodó divatnak megfelelően akarunk mi is kinézni. Sok tinédzser számára ezáltal ezek a hírességek válnak a példaképükké, olyan személyekké, akikké ők is válni akarnak majd. Márpedig azért azt ki kell, hogy mondjuk, nem lehet mindenki influencer, és ami engem illet, én nem is tartom ezt igazi életcélnak. Fontosnak tartom a témaválasztást is, hiszen időnként nagyon vicces és szórakoztató lehet egy-egy paródia vagy reakcióvideó, de mivel ezekre a személyekre sokan figyelnek, lehetőségük nyílik arra, hogy fontos kérdésekről és társadalmi problémákról beszéljenek, illetve, hogy legalább elindítsák a társadalmi diskurzust róluk. Természetesen még jobb lenne, ha a celebek is érzékelnék azt a hatalmat és lehetőséget, amit kaptak, és ha nem csak arra törekednének, hogy minél több kisgyermekes vagy kiskutyás képet kitegyenek magukról. Sajnos a közösségi médiának már eleve van egy kissé ”felszínessé tevő hatása”, ezen pedig csak tovább rontanak a helyzeten az említett influencerek és celebek, akik ezeket a trendeket és stílust közvetítik felénk.

Végkövetkeztetésként még csak annyit szeretnék elmondani, hogy igenis vannak olyan youtuberek és influencerek, akiket érdemes követni, és akiknek a szavára nyugodt szívvel adhatunk, de fontos, hogy még ilyen helyzetben se vegyük minden szavukat készpénznek és ne gondoljuk automatikusan, hogy biztosan igazuk van, más forrásokból is tájékozódjunk. Illetve fontos még, hogy legyünk mi is igényesebbek és ne érjük be mindig egy egyszerű vicces videóval vagy tévéműsorral, keressünk ismeretterjesztő és elgondolkodtató tartalmakat is!

 

Kiemelt kép forrása: https://www.freepik.com